Роль бібліотеки у ЗЗСО

Згідно з концепцією НУШ, ми маємо портрет випускника школи, який володіє 10-ма ключовими компетентностями. 


ХХІ сторіччя – час інформаційних технологій, освіта розвивається безперервно, але гарантувати перспективу отримання нових знань усім, хто цього прагне, можна лише за сприяння інформаційних ресурсів книгозбірень. 

Чим є бібліотека в ХХІ столітті? Під тиском змін у суспільстві, бібліотека перестає бути сакральним сховищем книг і перетворюється у багатофункціональний простір. Звичайні бібліотеки, де тільки видають книжки, вже відходять у минуле. Сучасність вимагає, аби бібліотеки ставали інформаційним осередком, компасом у світі глобальної інформації. 

 Концепція Нової української школи визначає нові ролі бібліотеки як складової сучасного освітнього простору. Це у свою чергу вимагає розвитку професійних компетентностей шкільних бібліотекарів та оновлення підходів до діяльності шкільної бібліотеки.

 Шкільна бібліотека має і може стати привабливою для різновікового читача лише за підтримки і партнерства адміністрації школи та батьків.

Сучасна шкільна бібліотека - це місце, де учень, вчитель і бібліотекар зустрічаються щодня для спільної роботи, де на практиці виховується потреба в знаннях, даються навички пошуку потрібної інформації, закладаються основи самоосвітньої діяльності. Кожна бібліотека повинна мати добре організоване інформаційне середовище, яке б відповідало запитам і потребам основної категорії користувачів. Сучасну бібліотека, повинна стати ресурсним осередком і експериментальним майданчиком для учнів і вчителів, забезпечити вільний доступ до якісних електронних підручників, енциклопедій тощо. 

Сучасні технології в школі мотивують дітей до навчання і формуватимуть практичні навички та компетенції. 

Бібліотечні заходи задовольняють і розвивають інформаційні потреби і запити користувачів, розширюють коло пізнавальних інтересів, сприяють проведенню дозвілля, допомагають залученню нових користувачів до бібліотеки, здійснюють рекламу бібліотеці, створюють її імідж. 


























Згідно з програмою НУШ, одними з основних компетенцій, які набувають учні в школі є здатність до пошуку та засвоєння нових знань, зокрема через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, навчатися впродовж життя. Велику роль у цьому відіграють також шкільні бібліотеки, одним із напрямків яких є навчити учнів самостійно здобувати знання та не загубитися в інформаційному просторі

Серед сучасних моделей трансформації шкільної бібліотеки чи не найбільшу увагу викликає модель «бібліотека – інформаційний центр». Модель «шкільна бібліотека – інформаційний центр» як типове рішення організації діяльності сучасної шкільної бібліотеки найбільш повно відповідає цілям і завданням, які в «Маніфесті шкільних бібліотек» ІФЛА/ЮНЕСКО визначені як місія шкільної бібліотеки, а саме: «Шкільна бібліотека надає інформацію й ідеї, що мають фундаментальне значення для успішної діяльності в нашому сьогоднішньому світі, який усе більше будується на інформації та знаннях. Шкільна бібліотека озброює учнів навичками безперервної самоосвіти і розвиває уяву, допомагаючи їм стати відповідальними громадянами».

Після оновлення простору можна вже планувати відкриття нових послуг. А саме: медіа-простір та релакс-клуб, бо в сучасному світі інформації наш мозок занадто перевантажений. Ми завжди кудись поспішаємо і за цим поспіхом забуваємо про головне – ми забуваємо жити. Ми вже майже розучилися цінувати кожну хвилину, і через це нам все дедалі важче долати  щоденні стреси. Отже, уявіть собі тихе, затишне місце, де ваше тіло потопає в комфорті, і десь на фоні звучить приємна музика. Не треба нікуди поспішати, когось з себе зображати, а лише ви і спокій. Ось це диво-місце і є релакс-клуб у бібліотеці. Це не тільки зручні меблі та заспокійлива музика. За бажанням відвідувачі або ж члени клубу можуть займатися улюбленою справою: малювати (арттерапія), читати (бібліотерапія). 
Створення медіа-простору та перетворення бібліотеки на інформаційний центр закладу освіти допоможе в організації постійного доступу учасників освітнього процесу до якісної інформації та відкритті доступу до практично необмеженої чисельності інформаційних джерел, як традиційних (книг, газет, журналів, довідкових видань), так і нетрадиційних (електронної бібліотеки, комп’ютерних програм, каталогів). 
Як приклад, за допомогою медіа-простору можливо надання таких послуг: інформаційні перерви, бібліотечні уроки та заходи, уроки інформаційної безпеки, курси самоосвіти, допомога у виконанні домашньої роботи, підготовка до конкурсів, ДПА, ЗНО.
Окрім доступу до інформації бібліотеки, перш за все, грають роль навігаторів у безмежному масиві інформації, ми можемо за допомогою циклів бібліотечних уроків навчити не тільки орієнтуватися в інформаційному світі, але й розвивати інші компетентності. 
Зміна цілісних орієнтирів шкільної освіти вимагає перебудови всіх складових компонентів сучасної школи. Серед них шкільна бібліотека як обов'язковий структурний підрозділ загальноосвітнього навчального закладу займає особливе місце. Всі стратегічні освітньо-виховні завдання, які слід вирішувати школі, трансформуються в завдання й діяльність шкільної бібліотеки.
Кардинально змінюється і роль бібліотекаря в школі: від працівника, який рекомендує гарну книгу і видає її учням, до спеціаліста в галузі нових інформаційних технологій, здатного співпрацювати з учителями в питаннях системного підходу до роботи з інформацією з навчальних предметів, щоб із перших років навчання в школі пошук і отримання інформації стали б повсякденною потребою учнів.
Бібліотекарі вчать читачів отримувати задоволення від процесу читання. Прищеплюють любов до рідного краю, міста, до природи. Виховують шанобливе ставлення до книги, до історії, до близьких. Залучають дітей до самостійного пошуку інформації, допомагають відчути силу мистецтва, розвивати художній смак, збагачувати мову. 
Насамкінець хотілося б сказати, що проблема навчання учнів раціонально працювати з інформацією, формування їхньої інформаційної культури повинна хвилювати весь педагогічний колектив сучасної школи, мета якої - дати суспільству всебічно розвинену, інформовану, освічену людину, яка має жити в ХХІ ст. і працювати на його користь.






Немає коментарів:

Дописати коментар